lørdag den 18. september 2010

Guide: Genbrugsbutikker i Århus

Genbrugsen Tordenskjold, Tordenskjoldsgade 2, Århus N. Denne ligger lidt væk fra centrum (men dog i gå afstand), og netop derfor er det muligt at gøre nogle rigtig gode fund.

Frelsens Hær, Nørregade 46, Århus C. Den genbrugsbutik jeg oftest besøger i Århus. Mest på grund af beliggenheden, men også fordi udvalget er meget overskueligt.

Folkekirkens Nødhjælp, Gl. Munkegade 8, Århus C. Butikken her er lidt proppet, men hvis man tager sig tid til at stativerne igennem, kan man godt finde nogle gode ting.

Rodekassen Kirkens Korshær, Frederiks Allé 117, Århus C. Godt nok hedder den rodekassen, men udvalget er meget overskueligt, og udover tøj er der også et stort udvalg af isenkram.

Danmission Genbrug, Jægergårdsgade 66, Århus C. Her kan man finde lidt af hvert, og det er den butik, jeg ville ønske, at jeg besøgte lidt oftere, for jeg har tidligere fundet nogle sjove ting.

Jolly-KK, Vestergade 37, Århus C. Jolly-KK adskiller sig i forhold til de andre genbrugsbutikker, da tøjet er særligt udvalgt og priserne lidt højere. Der er ikke meget tøj, men til gengæld stammer det hele fra 50'erne, 60'erne og 70'erne, og så er der hundredvis af vinylplader. Og det var forresten her, at jeg fandt den brune skjorte.

Jeg er ofte blevet spurgt om mine yndlingsgenbrugsbutikker i Århus, og da de fleste kender Fund, Dengang og So Ein Ding (hvis ikke, kan I se Sidsel og Lasses guide her), har jeg valgt at fokusere på de billige genbrugsbutikker i Århus. Dem findes der et utal af, men blandt dem jeg kender, er dette mine favoritter. Det er ikke sikkert, at man finder noget hver gang, men med lidt tålmodighed, kan man gøre nogle rigtig gode fund. Håber, at I synes om guiden, og hvis I ønsker at se butikkerne på et kort, kan I finde det lige her.

Edit: Kom gerne med jeres egne anbefalinger, hvis I kender til nogle gode, der ikke er listen.

7 kommentarer:

  1. Hov, jeg betegner mig selv som en kyndig genbrugsshopper i Århus, men der er da et par stykker på din liste, jeg ikke kendte.

    Til gengæld kan jeg også anbefale IGEN ved Storcenter Nord og Kirkens Korshær på Jens Baggesens Vej.

    SvarSlet
  2. dejligt med denne guide! netop sådan én jeg har manglet :-)

    SvarSlet
  3. Maria: Nåja, det glemte jeg at skrive - at jeg gerne ville høre jeres favoritter også. Dem du nævner må jeg lige tjekke ud. :)

    Anonym: Dejligt at høre!

    SvarSlet
  4. Jeg elsker, at det er de 'gode gammeldags' genbrugsbutikker, hvor pengene går til gode formål, du har fokuseret på :) Virkelig nede på jorden og fedt indlæg :)

    SvarSlet
  5. Hvis man er til hatte er der Inge ca midt på Mejlgade og en anden Inge på Trøjborg (Eventyrskabet)

    SvarSlet
  6. Ohh, hvor er det her en god guide. Jeg har været i en del af dem, men helt sikkert ikke i alle. Super!

    SvarSlet
  7. Tak for guiden! spændende og fuld af inspiration.

    SvarSlet