søndag den 30. januar 2011

Gehen nach Hamburg


Hmm, nej. Selvom jeg havde tysk i fem år, er det næppe det sprog jeg skal gebærde mig på, når jeg om en uge tager til Hamburg. Min mor har taget ferie i ugen før vinterferien, så lidt impulsivt besluttede vi os for, at så kunne vi da tage til Hamburg. Det kommer dog ikke helt ud af det blå, for et års tid siden læste jeg nemlig en artikel om det dengang nyåbnede Beatles museum i Hamburg, og siden da har jeg ønsket at besøge byen. Min mor var kæmpe Beatles fan i hendes unge dage, så der skulle selvfølgelig ikke meget overtagelse til. Men her kommer I så ind i billedet. Jeg har nemlig aldrig været i Hamburg før, pånær en enkelt time da jeg skulle skifte tog og forsætte til Berlin, så jeg har brug for alle de gode tips og råd om hvad end det måtte være I kan give om byen - vi skal trods alt opleve andet end Beatles i de fire dage vi skal afsted. Så.. slå jer løs i kommentarfeltet!

13 kommentarer:

  1. Jeg kan desværre ikke byde ind, men følger lige med herinde, da jeg selv tager fire dage til Hamborg om knapt fire uger, og heller ikke har været der før :)

    God tur!

    /Maria

    SvarSlet
  2. I skal tage til Skt. Pauli området. Alternativt, Berlin-agtigt. Fine cafeer og små butikker.

    SvarSlet
  3. Jeg har faktisk heller ikke været i Hamborg, men kunne godt tænke mig en tur dertil engang. Du bor jo i Aarhus, så ved ikke om du ligesom mig engang i mellem savner en Urban Outfitters - sådan en har de nemlig i Hamborg (:

    SvarSlet
  4. Jeg mener at Camille har lavet en lille rejse guide dertil på hendes blog. C4G

    måske at den kan bruges :)

    SvarSlet
  5. Maria: Så håber jeg også, at der kommer nogle råd du kan bruge. :)

    Anonym: tak for tippet - det vil jeg huske!

    Mona: Jep, det er i hvert fald også en af de butikker jeg foreløbig har krydset af. Plus jeg lige har fundet ud af, at mange kæder, som også er i Danmark, faktisk er en smule billigere i Tyskland, fordi omregningn til euro (eller det er nok nærmere omregningen til dkk), gør, at det er lidt billigere i forhold til danmark. Ikke dårligt!

    Jeg har været inde og kigge på Camilles guide, som er rigtig fin. Den er dog ikke så detaljeret, så vil gerne have endnu flere tips. :)

    SvarSlet
  6. Gå en tur rundt om Alsteren. Det er virkelig en flot og hyggelig tur!

    SvarSlet
  7. Du skal ind og spise på den restaurant der hedder [Meatery] - det er virkelig en gastronomisk oplevelse til ikke ret mange penge. Du skal formentligt bestille bord til om aftenen, men frokostmenuen er rigtig god og formentligt også billigere. Det er virkelig kvalitets mad! (:
    xoxo sophie
    sophiemathildehansen.blogspot.com

    SvarSlet
  8. Schanzenviertel er det mest "ungdommelige" - det er skønt om sommeren, men sikkert også et besøg værd om vinteren :)
    Der går en s/u-bahn til "Sternschanze" - start ud der!

    SvarSlet
  9. Hej :)
    Jeg har lige et spørgsmål når nu vi er ved tysklandsemnet.. jeg ville høre dig, om du kender nogen gode genbrugsbutikker eller bare klassiske high-street butikker i Berlin - nogen små gode gader vi burde gå hen? Jeg skal nemlig til Berlin med alle mine veninder til påske, og vi skal jo selvfølgelig ud og shoppe på Berlins gader – derfor ville det være skønt at vide, hvor man skal bevæge sig hen af for at finde de lidt billigere men lækre steder!

    Hilsen Katrine

    SvarSlet
  10. I guess your asking for tips in Hamburg, right? Only for shopping or also sightseeing?
    I'd definately go to the harbour since it is beautiful there and you have a wonderful view.. the centre of Hamburg is also amazing, there are lots and lots of shops there, like COS, Monki, Weekday but also Urban Outfitters, and little cute stores ("Jungfernstieg + Mönckebergstraße"). In the centre of the city you can have lunch at "Jim Block" for example, beautiful burgers and so on and they're really cheap. and then in the evening I can recommand a bar near "Jungfernstieg" and "Mönckebergstraße" which is called "Ciu Bar". For partying etc. the "Reeperbahn", St Pauli is the right place to go ;) Enjoy it :))

    SvarSlet
  11. Tusind tak - kom endelig med flere tips. :D

    Katrine: Jeg har kun været i Berlin en enkelt gang, men lige meget hvor man er i Berlin, er det en fantastisk by. Der er selvfølgelig alle de historiske steder, som jeg personligt synes er vildt spændende. Jeg var især begejstret for museet om muren, som er ved det gamle Checkpoint Charlie. Af områder kan helt klart anbefales Prenzlauer Berg, som er fyldt med en masse hyggelige butikker, spændende designbutikker og genbrugsbutikker. Jeg husker også gaderne omkring Rochstrasse som et godt sted at shoppe. Hvis jeg skal nævne én butik må det være Garage, som er Berlins største genbrugsbutik - du kan finde adressen her: http://www.kleidermarkt.de/html/fil-ber-ahorn.html . God tur!

    Hanseatin: You were right, and thank you so much. :)

    SvarSlet
  12. Når du går omkring rådhuspladsen, ned mod hovedbanegården ligger alle de lækre butikker som Weekkday, Monki, Zara osv!
    Jeg kan ikke huske hvordan man kommer om til fx. Urban Outfitters men hvis I går rundt langs butikkerne kommer man nemt dertil.
    I den modsatte retning fra 'rathausplatz' skal I helt sikkert gå en tur ned af "Neuerwall" hvor ALLE de DYRE butikker ligger (højst sandsynligt ikke noget man har råd til, men det er virkelig flot), og derfra kommer man ned til nogle flere lækre butikker og en masse H&M'er. Derudover vil jeg også anbefale en gåtur rundt om Alsteren('søen' der ligger ved rådhuspladsen, og har kanaler gennem hele byen) - og hvis I har tid også en by-bus-tur hvor man kommer forbi en masse store flotte huse og Alsteren

    SvarSlet
  13. Hejsa!

    Der er også en Acne shop i Hamburg, den er ret ny:)
    ACNE STUDIO
    Bleichenbrücke 10
    20354 Hamburg

    Kh Camilla.

    SvarSlet